fbpx

Предлог политика финансирања предизборних кампања

ПОЛИТИКЕ

Избори су трка у којој сви наново тестирају своје политике пред бирачима. У тој трци сви треба да крену из почетка, са једнаке почетне позиције и да се такмиче под једнаким условима. Погодности заслужене претходним изборним резултатом не би смеле никоме дати бољу почетну позицију у новој изборној трци. Прошлогодишњи шампиони у новој сезони такође страртују са нула бодова. То је фаир плаy. Заслужене позиције се поништавају, а претходне заслуге стављају се на нову проверу пред бирачима, заједно са сопственим будућим политикама, насупрот конкурентима. Једнаки услови подразумевају и једнаку количину новца свим такмичарима за представљање бирачима. На изборе треба потрошити онолико новца колико је примерено у сиромашном друштву.

Предлажемо једнаке финансијске изборне услове за све проглашене изборне листе, уз рационалније трошење јавног новца. Да би се ово постигло, потребно је:

1. Смањити укупна буџетска издвајања за изборе

Потребно је смањити укупне износе које буџети Републике, Покрајине и локалних самоуправа издвајају за кампање проглашених изборних листа. У држави са ниским животним стандардом грађана непримерене су изборне кампање које коштају по неколико милиона еура. Постоје други друштвени проблеми за чије решавање је буџетски новац потребнији.

2. Повећати изборна издвајања буџета локалних самоуправа

Политичка моћ је централизована. За републичке изборне кампање и резултате на републичким парламентарним изборима републички буџет је издашан, док локални буџети локалним изборним листама дају бескорисно мале износе. Локалне политичке организације не успевају да преживе без приклањања централизованим политичким организацијама националног нивоа. Прихватањем овог предлога локалне политичке организације које немају националну покривеност и које учествују само на локалним изборима добиле би новац који би им омогућио елементаран рад и опстанак у трци са великим играчима са националном покривеношћу. Оснаживши локалне организације, политичка моћ би се преко њих делом преселила и на локалне заједнице, ближе бирачима и њиховим свакодневним проблемима.

3. Забранити у предизборној кампањи коришћење новца који из буџета политичке организације добијају за редован рад

Велики на основу претходног резултата овог новца добијају више. То је новац заснован на претходном резултату. Коришћење овог новца и у предизборној кампањи великима даје бољу почетну позицију. Изборна трка није фер. Неко је започиње од нуле, а неко са неколико милиона еура предности на основу резултата на претходним изборима. То значи да шампиони из претходне сезоне у нову сезону преносе заслуге за стари резултат и тиме себи стварају почетну предност. То није фаир плаy. Прихватањем овог предлога поништили би се непоштени финансијски изборни услови које је актуелна власт успоставила 2014. године.

4. Укинути буџетски бонус који је законом обећан великима за поновљен успех на изборима

Прихватањем овог предлога укинула би се законска одредба по којој 20% буџетског новца у кампањи добијају све проглашене изборне листе подједнако, а преосталих 80% новца након избора добијају они који на тим изборима освоје мандате. Велики су уверенији од малих да ће тај бонус заслужити, рађе узимају и лакше добијају кредит којим претфинансирају тај бонус и тако у кампањи располажу са више новца него мањи конкуренти. Комплетан буџетски новац предвиђен за изборе, претходно драстично смањен по првом предлогу, једнако би се поделио на све проглашене изборне листе које одлуче да га користе. То би био фаир плаy. Свака изборна листа у кампањи би располагала са једнаким новцем.

У неким државама буџетски бонус правичније се расподељује, јер право на бонус не стичу само освајачи мандата, већ све изборне листе, у фиксном износу по сваком освојеном гласу. Тако и мали, који овај пут нису освојили мандате, добијају нека средства за рад до следећих избора. Оваква евентуална расподела изборног бонуса за резултат у кампањи била би правичнија.

5. Ограничити трошкове кампање

Изборна трка не сме бити трка у трошењу у којој се богати такмиче са сиромашнима. У изборној трци такмиче се политике. Сиромашнији такмичари можда имају боље политике. Расипничке предизборне кампање су друштвено неодговорне и непримерене. Трошкове изборних кампања потребно је ограничити, било у фиксном износу или као проценат пореских прихода или у максималном износу по бирачу.

6. Забранити комерцијално оглашавање изборних листа

На изборима се кандидују јавне политике и оне су јавни интерес. Промовисање јавних политика није медијски бизнис. Довољно је законом обавезно представљање кандидата и њихових политика на јавном медијском сервису. Време предвиђено за представљање треба да буде довољно велико и једнако расподељено свим проглашеним изборним листама. Нема потребе да се богати са сиромашнима такмиче у трошењу новца за комерцијалну куповину огласног простора у медијима. Грађани треба да бирају добре политике, а не скупе рекламе и грандиозна окупљања кандидата.

Нема коментара

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

30 − 20 =