fbpx

Direkcija za prevoz – samo retro!

ŽIVOTNE TEME
1

Pre više od godinu dana sam upravo ovde pisao o sistemu “Gugl Tranzit”, koji omogućava da se gradske autobuske linije prikažu direktno na Gugl mapama. Prednost ovog sistema je u tome što svaki građanin može da pomoću Gugl mapa isplanira svoje putovanje javnim prevozom unutar grada, sa sve presedanjima i tačnim polascima autobusa.

Ovo je još korisnije za turiste i građane koji nisu iz Niša, jer im omogućava da koriste javni prevoz čak i ako uopšte ne poznaju grad. Povrh svega, ovaj sistem je besplatan za korišćenje, te gradska Direkcija za javni prevoz ne bi imala nikakve troškove, a još bi bila prva u Srbiji da tako nešto ponudi svojim korisnicima.

Nakon što sam kontaktirao Direkciju (koja je ovaj sistem trebalo da realizuje), inženjeri iz iste su prionuli na posao implementacije Google Transit sistema. Posle nepuna dva meseca, sistem je bio postavljen i od tada je moguće da vidite sve autobuske linije našeg grada na na Gugl mapama, direktno sa svog mobilnog telefona!

Bravo za Direkciju!

I ne samo to, već je Niš zaista bio prvi grad u Srbiji koji je tako nešto uradio! Sa punim pravom možemo da se nazovemo gradom modernih tehnogija – na ovom polju smo stožer od koga ostali gradovi Srbije treba da uče.

Međutim, ovde nije bio kraj. Naime, naša Direkcija za prevoz ima sistem za praćenje pozicija svih autobusa u realnom vremenu pomoću GPS-a, ali je on bio za internu upotrebu. Istovremeno, isti Gugl Tranzit sistem omogućava da se pozicije autobusa direktno prikazuju na Gugl mapama, i to uživo!

Inženjeri iz Direkcije su odmah uvideli koliko bi i ovo bilo korisno za građane, te su i ovaj sistem implementirali za nepunih mesec dana.

Sada, pored toga što vidite sve gradske linije iscrtane različitim bojama na Gugl mapama, možete i tačno da pratite kretanje autobusa na tim linijama.

Dakle, sada možete Gugl mapama da kažete gde želite da stignete i u koliko sati, a aplikacija će uzeti u obzir kretanje autobusa i reći vam u koliko sati tačno treba da izađete iz stana da biste stigli na vreme. Zar ovo nije sjajno?

U ovo neko vreme uočila je ekipa studenata sa Elektronskog fakulteta da je Direkcija zapravo otvorena za inovativna rešenja i da ima inženjere koji su spremni na saradnju. Rešili su da i oni daju svoj doprinos i da besplatno razviju novi sistem za plaćanje prevoza. Pomoću ovog rešenja, bilo bi moguće da se dnevne i mesečne karte za prevoz kupuju mobilnim telefonom, kao što se to već radi u drugim gradovima Evrope.

Ovo je bio malo veći izazov, tako da je nakon pola godine i ovaj sistem integrisan i krenuo sa radom. Naravno, i ovaj projekat je koštao minimalno, imajući u vidu da su niški studenti sve odradili besplatno.

Sada, iako Direkcija ima još izazova i problema sa kojima treba da se suoči, možemo ipak reći da ona drži korak sa modernim tehnologijama, koje omogućavaju građanima kvalitetniji prevoz a samim tim i bolji život u Nišu. Ovo su možda sitne stvari, ali opet dovoljno korisne da se veći broj građana vozi javnim prevozom, da se barem malo smanji gužva u centru grada, a i da se dâ određeni doprinos zaštiti životne sredine.

Nego, evo čitam šta sam do sada napisao i moram da priznam – malo sam se zaneo u sanjarenju. Sem prvog pasusa, sve je izmišljeno i plod je moje mašte.

Ono što se zaista dogodilo je sledeće: Direkcija je krenula da implementira besplatan Gugl Tranzit sistem i nikada ga nije završila.

Takođe, studenti sa Elektronskog fakulteta jesu počeli da prave sistem za plaćanje prevoza telefonom, ali sve je to uzalud, jer im iz Direkcije niko ne odgovara na mejlove koje oni njima šalju u pokušaju da ostvare kontakt.

Ako odete na spisak vesti na Južnim vestima koji se tiče Direkcije za javni prevoz Grada Niša, videćete da su mahom negativne i da se tiču afera. Direktor je uhapšen, linija je ukinuta, preduzeće je gubitaš, novac građana su trošili nenamenski… i tako u krug. Nema ništa u vezi sa novim tehnologijama ili inovacijama.

Direkcija se tu zakočila u nekoj dvehiljaditoj godini i odatle ne mrda, ni mililmetar. Iako bi trebalo da im joj je to u opisu zaduženja, ljudi koji rade u Direkciji kao da imaju preča posla od unapređivanja sopstvene usluge koju nude građanima.

Mnogo puta sam i ja slao mejlove Direkciji, pokušavajući da ih “poguram” u radu. Čak sam ih povezao i sa stručnim osobama koje si bile spremni da im besplatno pomognu. Ja sam bio te sreće da su mi odgovarali na mejlove, ali su na kraju i to prestali da rade, tako da već dugo vremena napretka nema.

Vole ljudi retro, pa to ti je!

Ipak, nije baš sve izgubljeno. Naime, inicijativa Digitalna Srbija se zainteresovala za Gugl Tranzit projekat i želi da ga pokrene, ali ovaj put na nivou cele zemlje. Ovo je inače deo projekta Budimo pametni, koju je ova inicijativa pokrenula.

U vezi sa tim sam nedavno razgovarao sa predstavnikom Digitalne Srbije. Oni nameravaju da preko nadležnih ministarstava utiču na direkcije za prevoz svih većih gradova u Srbiji kako bi ubacili svoje autobuske linije na Gugl mape.

Meni samom, nažalost, nije uspelo da pokrenem našu Direkciju. Nadam se da će Digitalna Srbija, koja obuhvata veći broj ozbiljnih IT firmi iz Srbije, uspeti u ovome, kad već običan građanin ne može.

Digitalna Srbijo, spremite debele živce, naoružajte se upornošću i srećno – trebaće vam! I ne zaboravite: ništa moderno, ništa mejl – samo telefonom, samo retro!

Miloš Bošković
član Šireg predsedništva Stranke moderne Srbije, Niš

Izvor: Južne vesti

Kad smo kod modernog, digitalnog, može li nekom da padne na ideju direktna, digitalna demokratija ?
Ako možemo ekektronski da plaćamo zašto ne možemo da elektronski glasamo svaki dan u svako doba ?
Ako ima preko 4 miliona naloga na Fecebook-u, zašto ne bi postojala mogućnost da svaki punoletan građanin ima nalog na digitalnoj skupštini ?
Može E-Uprava ali ne daju e-glasanje i odlučivanje.
Napravite društvenu mrežu kao digitalni parlament i to će biti najmodernija stvar koju možete uraditi.

1 komentar

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

7 + = 12

GRAD BEOGRAD
Potpišite peticiju protiv izgradnje gondole Kalemegdan – Ušće!

Aktivisti Građanskog demokratskog foruma, Stranke moderne Srbije i Tolerancije Srbije sakupljaće potpise Beograđana za stavljanje van snage odluke o izgradnji žičare/gondole Kalemegdan – Ušće. Uvažavajući mišljenja stručnjaka da se izgradnjom gondole ugrožava kulturno nasleđe neprocenjive vrednosti, narušava vizura i okolina Beogradske tvrđave i podriva mogućnost stavljanja Kalemegdana na listu svetske …