Дирекција за превоз – само ретро!

ЖИВОТНЕ ТЕМЕ
1

Пре више од годину дана сам управо овде писао о систему “Гугл Транзит”, који омогућава да се градске аутобуске линије прикажу директно на Гугл мапама. Предност овог система је у томе што сваки грађанин може да помоћу Гугл мапа испланира своје путовање јавним превозом унутар града, са све преседањима и тачним поласцима аутобуса.

Ово је још корисније за туристе и грађане који нису из Ниша, јер им омогућава да користе јавни превоз чак и ако уопште не познају град. Поврх свега, овај систем је бесплатан за коришћење, те градска Дирекција за јавни превоз не би имала никакве трошкове, а још би била прва у Србији да тако нешто понуди својим корисницима.

Након што сам контактирао Дирекцију (која је овај систем требало да реализује), инжењери из исте су прионули на посао имплементације Гоогле Трансит система. После непуна два месеца, систем је био постављен и од тада је могуће да видите све аутобуске линије нашег града на на Гугл мапама, директно са свог мобилног телефона!

Браво за Дирекцију!

И не само то, већ је Ниш заиста био први град у Србији који је тако нешто урадио! Са пуним правом можемо да се назовемо градом модерних техногија – на овом пољу смо стожер од кога остали градови Србије треба да уче.

Међутим, овде није био крај. Наиме, наша Дирекција за превоз има систем за праћење позиција свих аутобуса у реалном времену помоћу ГПС-а, али је он био за интерну употребу. Истовремено, исти Гугл Транзит систем омогућава да се позиције аутобуса директно приказују на Гугл мапама, и то уживо!

Инжењери из Дирекције су одмах увидели колико би и ово било корисно за грађане, те су и овај систем имплементирали за непуних месец дана.

Сада, поред тога што видите све градске линије исцртане различитим бојама на Гугл мапама, можете и тачно да пратите кретање аутобуса на тим линијама.

Дакле, сада можете Гугл мапама да кажете где желите да стигнете и у колико сати, а апликација ће узети у обзир кретање аутобуса и рећи вам у колико сати тачно треба да изађете из стана да бисте стигли на време. Зар ово није сјајно?

У ово неко време уочила је екипа студената са Електронског факултета да је Дирекција заправо отворена за иновативна решења и да има инжењере који су спремни на сарадњу. Решили су да и они дају свој допринос и да бесплатно развију нови систем за плаћање превоза. Помоћу овог решења, било би могуће да се дневне и месечне карте за превоз купују мобилним телефоном, као што се то већ ради у другим градовима Европе.

Ово је био мало већи изазов, тако да је након пола године и овај систем интегрисан и кренуо са радом. Наравно, и овај пројекат је коштао минимално, имајући у виду да су нишки студенти све одрадили бесплатно.

Сада, иако Дирекција има још изазова и проблема са којима треба да се суочи, можемо ипак рећи да она држи корак са модерним технологијама, које омогућавају грађанима квалитетнији превоз а самим тим и бољи живот у Нишу. Ово су можда ситне ствари, али опет довољно корисне да се већи број грађана вози јавним превозом, да се барем мало смањи гужва у центру града, а и да се дâ одређени допринос заштити животне средине.

Него, ево читам шта сам до сада написао и морам да признам – мало сам се занео у сањарењу. Сем првог пасуса, све је измишљено и плод је моје маште.

Оно што се заиста догодило је следеће: Дирекција је кренула да имплементира бесплатан Гугл Транзит систем и никада га није завршила.

Такође, студенти са Електронског факултета јесу почели да праве систем за плаћање превоза телефоном, али све је то узалуд, јер им из Дирекције нико не одговара на мејлове које они њима шаљу у покушају да остваре контакт.

Ако одете на списак вести на Јужним вестима који се тиче Дирекције за јавни превоз Града Ниша, видећете да су махом негативне и да се тичу афера. Директор је ухапшен, линија је укинута, предузеће је губиташ, новац грађана су трошили ненаменски… и тако у круг. Нема ништа у вези са новим технологијама или иновацијама.

Дирекција се ту закочила у некој двехиљадитој години и одатле не мрда, ни милилметар. Иако би требало да им јој је то у опису задужења, људи који раде у Дирекцији као да имају преча посла од унапређивања сопствене услуге коју нуде грађанима.

Много пута сам и ја слао мејлове Дирекцији, покушавајући да их “погурам” у раду. Чак сам их повезао и са стручним особама које си биле спремни да им бесплатно помогну. Ја сам био те среће да су ми одговарали на мејлове, али су на крају и то престали да раде, тако да већ дуго времена напретка нема.

Воле људи ретро, па то ти је!

Ипак, није баш све изгубљено. Наиме, иницијатива Дигитална Србија се заинтересовала за Гугл Транзит пројекат и жели да га покрене, али овај пут на нивоу целе земље. Ово је иначе део пројекта Будимо паметни, коју је ова иницијатива покренула.

У вези са тим сам недавно разговарао са представником Дигиталне Србије. Они намеравају да преко надлежних министарстава утичу на дирекције за превоз свих већих градова у Србији како би убацили своје аутобуске линије на Гугл мапе.

Мени самом, нажалост, није успело да покренем нашу Дирекцију. Надам се да ће Дигитална Србија, која обухвата већи број озбиљних ИТ фирми из Србије, успети у овоме, кад већ обичан грађанин не може.

Дигитална Србијо, спремите дебеле живце, наоружајте се упорношћу и срећно – требаће вам! И не заборавите: ништа модерно, ништа мејл – само телефоном, само ретро!

Милош Бошковић
члан Ширег председништва Странке модерне Србије, Ниш

Извор: Јужне вести

Kad smo kod modernog, digitalnog, može li nekom da padne na ideju direktna, digitalna demokratija ?
Ako možemo ekektronski da plaćamo zašto ne možemo da elektronski glasamo svaki dan u svako doba ?
Ako ima preko 4 miliona naloga na Fecebook-u, zašto ne bi postojala mogućnost da svaki punoletan građanin ima nalog na digitalnoj skupštini ?
Može E-Uprava ali ne daju e-glasanje i odlučivanje.
Napravite društvenu mrežu kao digitalni parlament i to će biti najmodernija stvar koju možete uraditi.

1 коментар

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

21 − = 13

ГРАД БЕОГРАД
Потпишите петицију против изградње гондоле Калемегдан – Ушће!

Активисти Грађанског демократског форума, Странке модерне Србије и Толеранције Србије сакупљаће потписе Београђана за стављање ван снаге одлуке о изградњи жичаре/гондоле Калемегдан – Ушће. Уважавајући мишљења стручњака да се изградњом гондоле угрожава културно наслеђе непроцењиве вредности, нарушава визура и околина Београдске тврђаве и подрива могућност стављања Калемегдана на листу светске …